Valpurgina
noc na Kežmarskej
2012
...a
ako to bolo
Na
podnet vychovávateliek usporiadame v piatok večer 4.5.2012 Valpurginu noc. Všetci,
ktorí sa nebojíte a chcete stráviť noc bosoriek v škole, informujte sa u
svojej vychovávateľky. Chcete
vidieť ako vyzerajú čarodejnice? Potrebujete súrne nájsť poklad? A čo
takto privábiť si milovanú osobu. V ten večer budete mať šancu, lebo
bude Valpurgina noc a mágia „fičí“ naplno. A možno to nebude o mágii,
ale iba o snoch. Aj tak vám prajeme noc plnú prekvapení. Správajte sa tak,
aby ste si túto odmenu zaslúžili. Potom strávite noc mimo svojho
domova ak si zabezpečíte spací vak. A zostáva už len dozvedieť sa čo to
je Beltin alebo Filipojakubská či Valpurgina noc.
Celkom
bežne sa asi nevie, že noc z 30. apríla na 1. mája je nocou bosoriek, čarodejníc
a duchov, dobrých aj zlých. Strigy sa budú zlietať na rákoš. Od rána
pucujú a premazávajú metly, v metloservisoch majú plné ruky roboty, aby
mali všetky nosaté krásavice svoje stroje v poriadku a prileteli načas za
svojimi čertovskými ženíchmi...
Tak
si to možno predstavujeme. Ale pôvodne to bolo celkom inak. Prvý máj bol dňom
nástupu vlády slnečného boha Belena, prísľubom tepla a svetla a ani
traja zmrznutí už na tom nemohli nič zmeniť. Skončili zimné domáce
roboty, dobytok sa vyháňal na pašu, kukučka veštila koľko rokov sa ľudia
dožijú, ale nikto ju nebral vážne. Všetky stvorenia, ľudia, zvieratá aj
duchovia sa radovali a oslavovali. Ovocné stromy kvitli, rojili sa včely,
krajina sa zahaľovala do sýtozeleného plášťa. Tak je to predsa ešte aj
dnes, ale chodíme okolo toho nevšímavo, so zvesenými hlavami míňame tú
krásu...
Nie je bez zaujímavosti,
že Valpurga je staré teutónske pomenovanie Matky Zeme.
U Keltov bol známy
tento sviatok ako Beltin, alebo tiež ako sviatok nájdenia Svätého kríža,
teda Roodmas. V tú noc, ktorá tomu predchádzala, na keltských územiach
zahasili všetky ohne. Krajina sa ponorila do tmy a preto si ľudia mysleli,
že všetky temné sily sa roja na náš svet, aby si užili tej noci svoj
kermaš. Valpurgina noc bola dôležitým medzníkom roka. Medzníkom medzi
temnotou a svetlom, zimou a teplom, smrťou a životom. Ráno pri východe
slnka zapálili ľudia obradne nové ohne pomocou trecích drievok z jaseňa,
alebo pomocou pazúrika. Bol to posvätný oheň "beltine" (Belov
oheň). Priložili naň drevo z deviatich druhov stromu, preháňali cezeň
dobytok, aby ho chránil po celý rok pred zlými duchmi a čarami. Aj sami ho
preskakovali, aby sa očistili. Potom sa išli spoločne kúpať do rannej
rosy, do posvätnej vlhkosti "čo nepochádza z dažďa, ani zo zemských
prameňov".
V strednej Európe, sa tiež
pálil oheň v noci z 30. apríla na 1. mája a tento pohanský zvyk bol
pravdepodobne prevzatý od spomínaných Keltov, ktorí očistné ohne zapaľovali
v poslednú aprílovú noc aj preto, že ju považovali za koniec zimy a začiatok
jari – čas siatia a nádeje na úrodu. Na ich pôvodne rituály nadviazali
neskôr kresťania oslavami sviatkov apoštolov Filipa a Jakuba. Rituály a
oslavy sa však neskôr presunuli na noc z 23. na 24. júna, teda na dobu letného
slnovratu, kedy je sviatok Jána Krstiteľa. Aj u nás sa svätojánske ohne pálili
ešte asi do obdobia pred druhou svetovou vojnou.
Legendy hovoria, že o pol noci pred sv. Filipom a Jakubom, mali zlé sily moc
škodiť ľuďom, ale dali sa aj nájsť poklady. Aby sa hľadajúci pred
silami mohol brániť, musel mať pri sebe kvet z papradia, svätenú kriedu a
i ďalšie magické predmety. Ľudia verili, že vo vzduchu poletujú bosorky
na metlách a zlietajú sa na sabat. Preto sa tejto noci hovorí "noc
bosoriek". V knihe tieňov sa píše, že Veľkňažka vedie zbor čarodejníc
rýchlym krokom a spieva: Kňazom nič nehovoríme. Hrozili by nám, že je to
hriech. V noci po lesoch beháme a voláme na leto. Naše slovo dobrú správu
nesie pre ženy, dobytok a zrno, že slnko sa z juhu dvíha nad duby a tŕnie.
1. mája sa stavali máje. Olúpaný
a vetví zbavený kmeň brezy, alebo smreka, len s malou čuprinou na čupli,
ozdobený farebnými stuhami a kvetinovými vencami. Symbol, ktorý prežil do
dnešných čias, je oveľa oveľa starší, než si myslíme. Ľudia sa
pochytali za ruky, vytvorili kruh okolo ozdobeného mája, tancovali, spievali
a tešili sa, mocne potúžení extatickým silným pivom, okoreneným
halucinogénnym výťažkom z blenu čierneho. Najkrajšiu devu z dediny
zvolili za kráľovnú lásky, ozdobili kvetinami hlohu, sedmokrások,
prvosienok a fialiek. Manžela stelesňoval tzv. zelený muž (Jack-in-the-green),
mocný krásny mládenec, zahalený do lístia cezmíny. Tento krásny pár
nasledovala celá občina v prvomájovom sprievode. Potom všetci vyrazili do
lesov, kde sa venovali neviazanému veseliu...
Prvý máj, jeden z najkrajších
sviatkov v roku je symbolizovaný nádherou rozkvitnutých čerešní a roztúženým
spevom hrdličiek. Ženy majú byť pobozkané pod čarokrásnym bielym ovocným
stromom, muži sú potešení prílivom novej jarnej miazgy...
Príďte, ste vítaní! |