|
|2002/03|2003/04|
Hodnotiaca
správa školy
za školský rok 2002/2003
Úvod
1. Počítače, sieť a internet
2. Prístup k počítačom a internetu
3. Balíček s podporou
4. Edukačné projekty
5. Školenia
6.
Šírenie digitálnej osvety
7. Rôzne
Základná
škola na Kežmarskej 30 v Košiciach je svojím zameraním školou s
rozšíreným vyučovaním matematiky a prírodovedných predmetov s pôsobnost'ou
pre celý okres Košice II. Podpora zo strany Infoveku je výrazným
posilnením profilácie školy a pomocou v realizácii interného
projektu zavádzania počítačovej gramotnosti od 1. ročníka.
1.
Počítače, sieť a internet
V tomto
školskom roku sa nám podarilo zrealizovať náš plán a doplniť
druhú počítačovú učebňu. Počítačovú sieť sme oproti minulému
roku rozšírili o ďalších 10 počítačov Compaq, ktoré boli zakúpené
rodičovským združením. Novšie a výkonnejšie počítače priebežne
zaraďujeme do väčšej počítačovej učebne s počtom pracovných
miest 16. Staršie počítače sme preradili do druhej počítačovej učebne.
Tá je pripojená do školskej siete cez switch s BNC konektorom. Je to 10
MB sieť spojená tenkým koaxiálom RG 58. Je v nej 9 počítačov s možnosťou
rozšírenia na 14 (kapacita učebne). Táto učebňa je taktiež vybavená
skenerom HP Scanjet 4p a ihličkovou tlačiarňou Epson LX - 1050. V budúcnosti
(podľa finančných možností) plánujeme aj túto učebnú prerobiť na
100 MB sieť s pripojením cez UTP kábel. Teda rovnako ako je to v prvej
učebni. Okrem toho sme doplnili počítače do kabinetu matematiky a
kabinetu 1.- 4. ročníkov. Pripravujeme pripojenie kabinetov jazykov a výtvarnej
výchovy. (Viď príloha – Schéma počítačovej siete.) V súčasnosti
máme teda spolu 33 počítačov v sieti a 3 samostatne. Pri 635
žiakoch je to 17,6 žiakov na jeden počítač!
Pri rozširovaní siete spolupracujeme okrem rodičovského združenia
aj s počítačovými firmami IT Servis a ADM, ktoré zabezpečujú
prevažne odbornú inštaláciu kabeláže. Softvérove inštalácie a údržbu
počítačov na škole zabezpečuje správca učebne Mgr. Juraj Džmura.
Servis zo strany Datalanu je vykonávaný kvalitne a v reálnom
čase.
V spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach
a siedmimi školskými zariadeniami sme dokončili budovanie vzájomného
prepojenia škôl optickou sieťou. Združené náklady bez
sponzorov boli vo výške 205 570.- Sk. V súčasnosti funguje
skúšobná prevádzka siete. Ukazuje sa, že pripojenie je asi 20 x rýchlejšie
ako existujúce 128 kbitové. Potrebovali by sme jeden spoločný
server pre sedem školských subjektov. Žiadali sme ho už v školskom
roku 2001/2002, ale doposiaľ sme ho nedostali.
Aj
napriek skvelému vybaveniu školy počítačmi sa ešte učitelia dožadujú
ďalšieho vybavenia. Sú to požiadavky typu::„K odbornému rastu
učiteľa by bolo potrebné zavedenie internetu do jeho kabinetu.“
„Problém s internetom mám jedine taký, že v našom kabinete,
kde máme PC, nemáme zatiaľ pripojenie na internet. Ináč táto služba
sa mi veľmi páči a myslím aj našim deťom, pretože v počítačovej
učebni sa ho môžu nabažiť.“
Máme
však aj dobré ohlasy: „Na našom pracovisku je internetové pripojenie
k dispozícii 24 hodín denne, čo mimoriadne uľahčuje moju prácu
s počítačom a neustále priebežné vzdelávanie. Sieťové
prepojenie počítačov je funkčné, čo urýchľuje komunikáciu s kolegami
(NetMeeting).“
Prechodom na novú
doménu sme dostali do vienka aj veľmi dlhú web a e-mailovú
adresu: www.zskezmarskake.edu.sk a skola@zskezmarskake.edu.sk. Preto
sme požiadali o zmenu. Naše nové skrátené adresy: www.zsk30ke.edu.sk
a skola@zsk30ke.edu.sk.
2.
Prístup k počítačom a internetu
Podľa pevného rozvrhu hodín sa v oboch učebniach informatiky učí
28 hodín týždenne. O 16,00 hod. začína Internet klub,
ktorý okrem žiakov školy začínajú navštevovať aj rodičia. Vedú
ho vychovávateľky ŠKD. V čase, keď učebňa nie je využitá,
majú všetci vyučujúci možnosť využiť ju na vyučovanie svojho
predmetu, alebo na sebavzdelávanie a vlastnú tvorbu. Túto možnosť
využívajú učitelia 1. – 9. ročníka na vyučovanie mnohých
predmetov za pomoci výukových CD a Internetu. Rovnako učebne využívajú
aj vychovávateľky s deťmi už od 1. ročníka. Počítače a internet
sú prakticky dostupné od 8.00 hod. do 18.00 hod.
Ako hovorí
kolegyňa: „Prístup k internetu je na našej škole bezproblémový.
Počítače máme k dispozícii v zborovni, kabinetoch a v počítačových
miestnostiach. Je možné využiť internet počas i mimo vyučovania.
Pri problémoch s obsluhou počítača alebo pri práci s internetom
mi ochotne pomôžu moje kolegyne a kolegovia.“ Iná kolegyňa má
kritickejší pohľad: „Prístup je značne obmedzený, nakoľko sú počítačové
miestnosti hojne využívané vo vyučovacom i mimovyučovacom čase.
Zakrpatievajú tým moje vedomosti ako učiteľa a aj záujem využívať
počítače vo svojom vyučovacom predmete.“ Vychovávateľky ŠKD sú
spokojné: „Máme nainštalovaný počítač, tlačiareň s internetovým
pripojením v kabinete ŠKD, čo umožňuje kedykoľvek pracovať s počítačom,
alebo pripojiť sa do internetovej siete. Počítač je využitý
prakticky nepretržite. Okrem tohto máme k dispozícii počítač v zborovni
školy a počítače v dvoch učebniach informatiky. V rámci výchovného
procesu využívam počítač v triede (II. A ) bez internetového
pripojenia, ktorý slúži na základné oboznámenie sa s PC a na
jednoduchú zábavu prostredníctvom hier.“
V škole nám ešte stále chýba správa e-mailového koša. Nemáme
program a nevieme, ako sa pošta z e-mailového koša triedi pre
jednotlivých užívateľov. Preto žiaci aj učitelia majú zriadené
e-mailové adresy na voľne dostupných serveroch. Pre rodičov máme
zoznam e-mailových adries učiteľov na našej stránke www.zsk30ke.edu.sk
v sekcii Zborovňa. Škola používa jedinú e-mailovú adresu: skola@zsk30ke.edu.sk.
Literatúru a multimediálne CD-ROMy máme v presklennej skrinke
v počítačovej učebni. Všetko je prístupné pri návšteve učebne
alebo formou zápožičky aj v inom čase.
Vychovávateľky pravidelne so žiakmi svojho oddelenia navštevovali
počítačovú miestnosť, kde využívali najprv len CD určené pre žiakov
druhého ročníka. Neskôr už začali pracovať aj s internetom. Ak
niečo nevedeli, pomohli im aj knihy, ktoré máme. Pri práci v školskej
družine zatiaľ použili CD Cirkus šaša Tomáša. Myslia si, že práca
s počítačom u žiakov na I. stupni
je potrebná a zaujímavejšia s menším počtom žiakov v počítačovej
miestnosti.
Učiteľky 1. stupňa
považujú doterajšiu dodanú literatúru za dostačujúcu. V minulom školskom
roku pani učiteľka Domanská s pani vychovávateľkou Streitovou
spolu navštevovali počítačovú miestnosť so žiakmi 1.A triedy na
hodinách matematiky. Využívali CD Cirkus šaša Tomáša a Ferdo
mravec. Tieto CD považujú za vhodné pre najmenších žiakov na rozvíjanie
logického myslenia, upevňovanie pojmov geometrických tvarov, ale aj na
jednoduché počítanie príkladov. Žiaci sa naučili samostatne pracovať
s počítačmi, zapnúť, spojiť sa s učiteľským počítačom
NetMeetingom, vykonávať požadované úlohy a bezchybne počítač
vypnúť. Vhodné CD pre najmenších žiakov je aj Klubíčko 1 a 2.
Pani Šoltýsová
navštevovala počítačovú miestnosť so štvrtákmi a využívala CD
Diktáty a Rozprávková matematika, či už na preberanie nového učiva,
alebo na kontrolu a hodnotenie starého učiva. Spomínané CD sú veľmi
vydarené s rozmanitou možnosťou využitia.
Pre výuku
informatiky na základných školách by bolo zaujímavé CD s ukážkami
činností, ktoré sa bežne sledovať nedajú. Napríklad činnosť pevného
disku alebo ako funguje internet (je síce na http://lsog.infovek.sk, ale
sťahovanie trvá príliš dlho). Taktiež
by mohlo obsahovať históriu a vývoj výpočtovej techniky,
ukážky rôznych operačných systémov bez nutnosti ich inštalácie (na
ktoré školy väčšinou aj tak nemajú licencie). Rovnako aj ukážky
programovania, teda programov v rôznych programovacích jazykoch (aj
s exe súbormi).
Na zemepise kolegyňa
využíva CD o Vesmíre a privítala by dodanie CD Svet alebo ak
existuje CD o Zemi, jej pohyboch, o počasí a pod. Vhodné
by boli aj nejaké zemepisné testy a slepé mapy.
Pani Černíková
využíva výukové CD z fyziky, matematiky a CD-Matik, ktoré sme si
zakúpili z Liberca (www.matik.cz).
Ich využitie je od 3. až po 9.ročník podľa potreby. Bola motivovaná
aj IQ testom národa (www.testnaroda.sk)
a riešila so žiakmi testy podobného charakteru aj na www.psychotest.sk.
Žiakov naučila vytvoriť si e-mailové adresy a hľadať si zaujímavé
súťaže, (MO, FyzIQ) krížovky, osemsmerovky na stránkach Infoveku, Iuventy
a MŠ. Učiteľov školy motivovala a naučila pracovať s riaditeľom
vytvoreným súborom na vyhodnocovanie a klasifikáciu previerok. Na
stránke školy vytvorila aj stránku matematiky. Dodané CD považuje za
vyhovujúce s možnosťou využitia cca na 30% vyučovacích hodín.
CD Fyzika považuje za najlepšie, len škoda, že nie je v slovenskom
jazyku. Využívala ho aj na samoštúdium žiakov alebo ako výklad
pomocou NetMeetingu. Pokusy sú veľmi pekné, animované, vyhovujúce od
6. po 9. ročník. Chýbajú podobné multimediálne slovenské CD na
matematiku. V budúcoročnom edukačnom balíku by sa zišla aj CD zbierka
testov na prijímacie pohovory, čo by prispelo k efektivite výuky a prípravy
na prijímacie pohovory. Veľmi pekné materiály má na svojej stránke
aj pán Végh. (http://vegh.ide.sk/index2.php,
http://www.infovek.sk/predmety/matem/odkazy/ucitelia.html)
Pani Vargová považuje
ponuku výukových CD za veľmi zaujímavú, ale nie všetky sú spracované
tak, aby boli použiteľné priamo vo výuke, lebo poznatky na nich nie sú
spracované v takej postupnosti ako platné učebné osnovy. Ich využitie
vo výuke sa preto často presúva len do opakovacích hodín.
Vedenie školy je pravidelne informované prostredníctvom odborného
garanta o prebiehajúcich projektoch a iných aktivitách
organizovaných Infovekom. Vyslalo dvoch učiteľov na školenia k projektu
Sokrates, ale doposiaľ sa nám nepodarilo ho vypracovať.
Pani Dzianová začala
pracovať v projekte Virtuálna galéria. Žiaci pracujú na téme
„Moje iniciály.“
Pán Horňák na doplnenie vyučovania informatiky naučil 29 žiakov
8.C orientovať sa a zapájať do Investlandu.
V budúcnosti
sa vyučujúce roč. 1. – 4. chcú zapojiť do projektu Infovek - Vianočná
pohľadnica a vychovávateľky do projektu so zameraním na „Nové
hry v ŠKD“.
Pani
Vargová A. sa zúčastnila Letnej školy Infoveku v júli 2002 na Ružíne.
Za seba môže povedať, že to pre ňu bol na jednej strane obrovský prínos.
Na druhej strane obsah tohto školenia bol tak obsiahly, že veľká časť
ponúkaných vedomostí bola neabsorbovateľná z dôvodu krátkeho
času na utvrdenie, a preto mala len informatívny charakter.
Pán
Horňák absolvoval školenie riaditeľov základných škôl podporovaných
Projektom Infovek v dňoch 23. – 27.10.2002 v Starej Turej.
Jeho výstupný projekt v PowerPointe sa stal prezentáciou školy
pri návštevách rodičov.
Pán
Džmura sa zúčastnil Letnej školy odborných garantov vo Zvolene
organizovanej Infovekom v termíne 25. - 30.8.2003 a ukončil ho
certifikátom. Absolvoval aj konferenciu Infoveku 2003, ktorá sa konala
5. - 8.11.2003 v Spišskej Novej Vsi. V škole zorganizoval školenie
prevažne pre učiteľky 1. - 4. ročníka so zameraním na technické
zabezpečenie výuky pomocou výukových CD. Školenie absolvovalo 16 učiteliek.
Vychovávateľky
Bajerová, Balážová, Luteránová, Streitová absolvovali počítačový
kurz „Práca s počítačom, Windows, internet“ v Dome detí
a mládeže na Orgovánovej ulici v rozsahu 40 hodín. Uskutočnil
sa od februára do júna 2003.
Pani
Vargová H. a Halásová absolvovali kurz organizovaný pedagogickým
strediskom v Prešove. Kurz prebiehal na ZŠ v Košiciach v mesiaci
jún 2003. Uskutočnilo sa 5 stretnutí po 5 vyučovacích hodín.
Pani
Černíková ako externou metodička matematiky v našej ZŠ uskutočnila
4 metodické zasadnutia učiteľov, kde ukázala stránky Infoveku, súťaže,
MO, zaujímavé www stránky, výukové CD, ktoré sme dostali alebo zakúpili.
S učiteľmi rozdiskutovali riešenia matematickej olympiády na Slovensku
a v Čechách. Na podujatiach bolo cca po 15 učiteľov okresu
Košice II.
Okrem
toho sme mávali aj informatívne školenia organizované riaditeľom školy
zamerané na špecifické pedagogické činnosti spojené s využitím
počítača vo výuke, použitie NetMeetingu na zefektívnenie výuky. Školenia
absolvovali všetci pedagogickí pracovníci (40).
Podujatí pod hlavičkou
Infoveku sa teda zúčastnili štyria učitelia, iných školení šiesti
učitelia a vlastných podujatí všetci pedagogickí pracovníci.
6.
Šírenie digitálnej osvety
Pri zápise žiakov do 1. ročníka v januári 2003 sme našim budúcim
rodičom umožnili zoznámiť sa so stránkou školy, prezentáciami
vytvorenými našimi žiakmi v PowerPointe ako aj vybraným výukovým
softvérom.
V tomto
školskom roku sa v škole v rámci 2. Európskeho dňa rodičov a škôl
uskutočnil „Večer otvorených dverí,“ pri ktorom bol o internet
a učebne informatiky veľký záujem. Rodičia mali možnosť pozrieť
si prácu ich detí s počítačom v našej počítačovej učebni. Účasť
rodičov s deťmi bola hojná. Mali možnosť vidieť a pracovať
s výukovými CD.
V spolupráci
s materskými škôlkami sú každoročne organizované exkurzie škôlkarov
do počítačových učební školy. Učebňu už druhý školský
rok prepožičiavame na školenie vyučujúcich chémie organizované raz
mesačne Metodickým centrom v Prešove.
Pani
Černíková zorganizovala pre 22 rodičov svojich žiakov 5. ročníka
rodičovské združenie v počítačovej učebni. Rodičom sprístupnila
všetky výukové CD, ktoré má škola k dispozícii a sú
vhodné pre 5. a 6. ročník ZŠ. Videli aj práce svojich detí písané
vo Worde, Exceli a PowerPointe.
Prístup
na internet je pre našich žiakov a ich rodičov denne v Internetovom
klube od 16.00 do 18.00 hod. Riaditeľ školy ponúkol rodičom aj možnosť
zvýšenia počítačovej gramotnosti formou školení.
Z odporúčaní
pre implementáciu projektu Infovek do života školy sme priebežne
plnili všetky body odporúčania. Úplne sme nesplnili zatiaľ 5. bod,
lebo na našej stránke školy máme zverejnené len aktivity jedného
predmetu. Nedarí sa nám splniť 9. bod a zapojiť sa do medzinárodného
projektu.
Spolupráca
s Infovekom je na veľmi dobrej úrovni. V roku 2002 sme zapožičali
výpočtovú techniku pre letnú školu Infoveku, ktorú technicky zabezpečoval
RNDr. Radoslav Kalakay. Vedenie školy poskytuje učebňu informatiky aj
Metodicko-pedagogickému centru v Prešove na vzdelávanie učiteľov
chémie v rámci projektu Infovek.
V
Košiciach 14.11.2003
Mgr. Pavel Horňák
riaditeľ školy
|2002/03|2003/04|
|história|profilácia|gramotnosť|hymna|infovek|K30-klub|poriadok|zakonník|
|