|
|2002/03|2003/04|
Hodnotiaca
správa školy
za školský rok 2003/2004
Úvod
1. Počítače, sieť a internet
2. Prístup k počítačom a internetu
3. Balíček s podporou
4. Edukačné projekty
5. Školenia
6.
Šírenie digitálnej osvety
7. Rôzne
Základná
škola na Kežmarskej 30 v Košiciach je svojím zameraním školou s
rozšíreným vyučovaním matematiky a prírodovedných predmetov s pôsobnosťou
pre celý okres Košice II. Podpora zo strany Infoveku i projektu Počítače
školám je výrazným posilnením profilácie školy a pomocou v realizácii
interného projektu zavádzania počítačovej gramotnosti od 1. ročníka.
1.
Počítače, sieť a internet
V tomto
školskom roku aj vďaka podpore z projektu Počítače
školám sme úplne doplnili aj druhú počítačovú učebňu a máme
tak 30 počítačov používaných len na výuku žiakov. Počítačovú
sieť sme v druhej učebni doplnili o nový switch a prerobili
ju na 100 MB sieť s pripojením cez UTP kábel. Teda rovnako ako je
to v prvej učebni. Tým sa funkčnosť siete výrazne zlepšila a odpadli
občasné výpadky internetového pripojenia siete. Okrem toho sme
doplnili počítače do kabinetu prírodopisu, slovenčiny, jazykov a výtvarnej
výchovy. (Viď príloha – Schéma počítačovej siete.) V súčasnosti
máme teda spolu 42 počítačov v sieti a 4 mimo sieť. Pri 607
žiakoch je to 14,5 žiakov na jeden počítač! Získali sme aj server
a dali naň preškoliť nášho správcu učebne. V súčasnosti
server už zabezpečuje našu počítačovú sieť.
Dokončili
sme budovanie vzájomného prepojenia škôl dátovou optickou sieťou a pripojili
sme na ňu všetky počítače. Slávnostné otvorenie optickej siete sme
uskutočnili videokonferenciou
dňa 8.6.2004. Tento dátum sme si vybrali aj kvôli pozorovaniu úkazu
prechodu Venuše pred Slnkom (Venustransit). Projekt budovania optickej
siete sme realizovali ako ponuku Technickej univerzity v Košiciach
spolu so 7 školami a CVČ.
Pri
rozširovaní siete naďalej spolupracujeme s rodičovským združením,
počítačovými firmami IT Servis, ADM a Procesnou automatizáciou,
ktoré zabezpečujú prevažne odbornú inštaláciu kabeláže a dodávku
hardvéru. Softvérové inštalácie a údržbu počítačov na škole
zabezpečuje už okrem správca učebne Mgr. Juraja Džmuru aj nový správca
siete Ján Čéplő. Servis zo strany Datalanu sme nepotrebovali.
Aj
napriek skvelému vybaveniu školy počítačmi sa ešte učitelia dožadujú
ďalších počítačov do kabinetov a výmeny starších počítačov
za výkonnejšie. Skutočný stav na škole však porovnáva nová kolegyňa
slovami: „Možnosť prístupu učiteľov a žiakov k počítačom
a internetu počas i mimo vyučovania je na úrovni, s ktorou
som sa na predchádzajúcich školách doposiaľ nestretla“.
2.
Prístup k počítačom a internetu
Podľa pevného
rozvrhu hodín sa v oboch učebniach informatiky učí až 42 hodín týždenne (povinný predmet informatika, voliteľný a nepovinný
predmet práca s počítačom). O 16,00 hod. začína K30
internet klub, ktorý okrem žiakov školy navštevujú aj nejakí študenti
a rodičia. Klub vedú vychovávateľky ŠKD. V čase, keď v učebni
nie je pravidelné vyučovanie, majú všetci vyučujúci možnosť využiť
ju na vyučovanie svojho predmetu, alebo na sebavzdelávanie a vlastnú
tvorbu. Túto možnosť využívajú učitelia 1.- 9. ročníka na vyučovanie
mnohých predmetov za pomoci výukových CD a internetu. Rovnako učebne
využívajú aj vychovávateľky s deťmi už od 1. ročníka. Počítače
a internet sú prakticky dostupné od 8.00 hod. do 18.00 hod.
Jediným problémom je nerovnaká kvalita a výkonnosť jednotlivých
počítačov.
Učitelia
okrem toho majú prístup k internetu aj zo zborovne a kabinetov, čo
aj pravidelne využívajú. V zborovni, kabinetoch a kanceláriách
je spolu v sieti 12 počítačov.
Kolegyňa však
hovorí: „Oceňujem
možnosti prístupu na internet pre učiteľov v zborovni. Verím, že
v krátkej dobe bude kvalitný počítač s pripojením na internet aj vo
zvyšných kabinetoch, čo určite prispeje ku skvalitneniu našej práce.“
Iná zas: „Ja osobne sa s niektorými triedami do počítačovej
miestnosti vôbec nemôžem dostať aj keď vyučovanie tam by bolo oveľa
praktickejšie, názornejšie“. A ďalšia: „Učiť v minulom
roku s veľkým počtom žiakov (27) v jednej učebni bolo dosť
náročné. Pri jednom PC museli pracovať dvaja žiaci. V tomto školskom
roku sme súčasne mohli využívať obidve PC učebne. Využívali sme
ich častejšie a žiaci z tohto spôsobu vyučovania mali nesmiernu
radosť.“ A na záver: „Uvítala by som, keby boli počítače aj
v triedach, v ktorých je školská družina“.
Každý
žiak na druhom stupni ma e-mailovú adresu a mnohí e-mail aj často
používajú. To všetko zatiaľ na voľne dostupných serveroch.
Spojazdnením nášho servera by sme mohli skúsiť chýbajúcu správu
e-mailového koša. Pre rodičov máme zoznam e-mailových adries učiteľov
na našej stránke http://www.zsk30ke.edu.sk/ucitelia/ouciteloch.htm.
Škola používa jedinú e-mailovú adresu: skola@zsk30ke.edu.sk.
Literatúru
a multimediálne CD-čka máme v presklennej skrinke v počítačovej
učebni. Všetko je prístupné pri návšteve učebne alebo formou zápožičky
aj v inom čase. Spracovali sme si databázu našich CD s rešeršami,
kde je aj doporučenie pre ktorý ročník či predmet sa uvedený
titul hodí.
Z počítačovej
literatúry dostupnej na škole sa najviac používa Tvorba www stránky,
Word, Excel, E-mail, Windows 95 a pod. Z výukových CD sa najviac používa
na 1. stupni Svet okolo nás, Cirkus šaša Tomáša, Rozprávková
matematika, Detský raj, Ferdo
mravec. Na 2. stupni Lexikón, Encyklopédie... CD Fyzika je skôr
pre osemročné gymnáziá. Chýbajú však príklady na precvičenie učiva.
Je uvedených veľa tém z učiva strednej školy. Výhodou je test z teórie
ku každému tematickému celku a hodnotenie žiaka v percentách. Z tém
pre ZŠ chýba akustika, hustota a veľmi chýba zbierka úloh k tematickým
celkom. Na zemepise sa využíva
CD o Vesmíre. Privítali by sme CD Svet alebo ak existuje CD o Zemi,
jej pohyboch, o počasí a pod. Vhodné by boli aj nejaké
zemepisné testy a slepé mapy.
Často používame
aj CD Matik z Liberca (www.matik.cz)
pre 5 ročník, alebo Diktáty. Tieto tituly však neboli súčasťou balíčka
s podporou. Zišla by sa aj CD
zbierka testov na prijímacie pohovory, čo by prispelo k efektivite
výuky a prípravy na prijímacie pohovory.
V ponuke CD
nie je zastúpený slovenský jazyk. Je potrebné doplniť ho aspoň na
takú úroveň ako je matematika, veď ide o prijímačkový predmet.
Uvítali by sme aj doplnenie ponuky CD s tematikou rastlín pre 5. ročník.
Podobne chýba aj CD, ktoré by sa dalo využiť
na vyučovanie predmetu NV, OV a TchV. Učiteľom chýbajú
slovenské CD.
Pre
výuku informatiky na základných školách by bolo zaujímavé CD s ukážkami
činností, ktoré sa bežne sledovať nedajú. Napríklad činnosť pevného
disku, históriu a vývoj výpočtovej techniky, ukážky rôznych
operačných systémov bez nutnosti ich inštalácie, rovnako aj ukážky
programovania.
Vedenie
školy je často informované prostredníctvom odborného garanta o prebiehajúcich
projektoch a iných aktivitách organizovaných Infovekom.
Pani Dorka Černíková
sa zapojila do projektu Matematický kalendár Gymnázia na Alejovej v Košiciach
(http://www.zsk30ke.edu.sk/foto/mkalendar.htm).
Bola to tvorba príkladov a obrázkov matematického kalendára
(http://www.galeje.sk/kalendar/)
V projekte pokračovali tým, že sa zapojili do riešenia úloh
matematického kalendára.
V projekte Svet
okolo nás (http://www.spsmikobs.sk/sutaz/index.html)
súťažné družstvá riešili postupne po 25 otázok a odosielali
ich cez internet. V oboch projektoch boli zapojení žiaci 6.A,7.A a
8.A.
Pani Jana Micheľová
zapojila deviatakov do tvorby vlastných web stránok a prezentácií
na ľubovoľne zvolenú tému. Súťaž sa uskutoční v jarných
mesiacoch.
Slečna Erika Jurašová
pripravila žiakov na súťaž prezentácii v CVČ. Žiačky 9. ročníka
sa predstavili so svojou prezentáciou na PC na ľubovoľnú tému.
Pani
Mária Miklóšová sa so žiačkou Michaelou Ulianovou zapojila do európskej
súťaže Predstavujeme iné krajiny s témou Predstavujeme
Baden-Wurtenbersko.
Pán
Juraj Džmura sa zúčastnil Školenia správcov a odborných garantov pod
názvom Správa Linuxového servera. Organizoval ho v Košiciach
Infovek v termíne 29.3. - 2.4.2004.
Pán Pavel Horňák
absolvoval on-line kurz Tvorba webových stránok v termíne od 7.4.
do 16.6.2004 zavŕšený certifikátom po vytvorení vlastnej web stránky.
Pani Helena Vargová
absolvovala 5 dňový kurzu Práca s počítačom organizovaný
Metodicko-pedagogickým centrom v Prešove.
Pani Miriam Domanská
a Jana Poprocká absolvovali kurz Baltik pre začiatočníkov, ktorý
sa konal v júli 2004 v Košiciach. Školenie bolo zamerané na
tvorivú informatiku, základy logického myslenia a zvládnutie
programu Baltik.
6 vlastných učiteľov
a 4 z iných škôl práve ukončujú kurz Tvorba webových stránok,
ktoré organizuje pán Pavel Horňák, riaditeľ školy. Školenie bolo začaté
v septembri 2004 a bude ukončené vo februári 2005 vytvorením
ďalších častí webovej stránky našej školy.
Okrem toho sme mávali
aj informatívne školenia organizované riaditeľom školy zamerané na
špecifické pedagogické činnosti spojené s využitím počítača
a CD vo výuke. Školenia absolvovali všetci pedagogickí pracovníci.
Podujatí
pod hlavičkou Infoveku sa teda zúčastnili dvaja učitelia, iných školení
traja a vlastných školení šiesti pedagogickí pracovníci.
6.
Šírenie digitálnej osvety
Pri
zápise žiakov do 1. ročníka v januári 2004 sme tradične našim
budúcim rodičom umožnili zoznámiť sa so stránkou školy, prezentáciami
vytvorenými našimi žiakmi v PowerPointe ako aj vybraným výukovým
softvérom.
V tomto školskom
roku sme 13.10.2004 v škole v rámci 3. Európskeho dňa rodičov a škôl
uskutočnil „Večer otvorených dverí,“ (http://www.zsk30ke.edu.sk/foto/edras04.htm)
Pri tomto podujatí bol o internet a učebne informatiky veľký
záujem. Rodičia mali možnosť pozrieť si prácu ich detí s počítačom
v našich počítačových učebniach. Účasť rodičov s deťmi
bola hojná. Mali možnosť vidieť a pracovať aj s výukovými
CD.
Pre zlepšenia spolupráce
s materskými škôlkami sme zorganizovali Deň otvorených dverí
pre škôlkárov. V rámci tohto podujatia mali deti aj hry v počítačových
učebniach školy.
Pani Černíková
uskutočnila rodičovské združenie v PC miestnosti, rodičia videli
web stránku školy, výukové CD, vyhodnotenia previerok, prezentácie žiakov
a pod.
Prístup
na internet je pre našich žiakov a ich rodičov denne v Internetovom
klube od 16.00 do 18.00 hod. Riaditeľ školy ponúka rodičom aj možnosť
zvýšenia počítačovej gramotnosti formou školení.
Z odporúčaní
pre implementáciu projektu Infovek do života školy sme priebežne
plnili všetky body odporúčania. 5. bod splníme ukončením spomínaného
školenia pre tvorbu web stránok. Nedarí sa nám splniť 9. bod a zapojiť
sa do medzinárodného projektu. Prihlásili sme jednu učiteľku na školenie
k tvorbe projektov z ESF.
Naša
škola sa stala Školiacim centrom
Infoveku. Čakáme ešte na preškolenie budúcich školiteľov aby
sme mohli začať sami ponúkať školenia.
Z
požiadaviek na projekt Infovek je najžiadanejšou bohatá multimediálna
zbierka úloh z matematiky v slovenskom jazyku. Dnešné deti
neovládajú český jazyk, čím vzniká mnoho problémov. V ponuke
CD veľmi chýba čokoľvek pre slovenský jazyk.
Opakovane
sme sa pokúšali stiahnuť z podpory Detskú bibliu, ale pri
napaľovaní na CD nám stále hlási chybu.
Spolupráca
s Infovekom a podpora je aj naďalej na veľmi dobrej úrovni.
V
Košiciach 14.1.2005
Mgr. Pavel Horňák
riaditeľ školy
|2002/03|2003/04|
|história|profilácia|gramotnosť|hymna|infovek|K30-klub|poriadok|zakonník|
|