Valpurgina noc na Kežmarskej
Na
podnet Vašich spolužiačiek z 8.C usporiadame v piatok večer
28.4.2006 Valpurginu noc. Všetci, ktorí sa nebojíte a chcete stráviť
noc bosoriek v škole, informujte sa u Probalovej a Vaškovej. Chcete
vidieť ako vyzerajú čarodejnice? Potrebujete súrne nájsť poklad? A
čo takto privábiť si milovanú osobu. V ten večer budete mať šancu,
lebo bude valpurgina noc a mágia „fičí“ naplno. A možno to
nebude o mágii, ale iba o snoch. Aj tak vám prajeme noc plnú
prekvapení. Poproste pani učiteľku, aby nabrala odvahu stráviť
noc mimo svojho domova a zabezpečte si spací vak. Potom už len zostáva
dozvedieť sa čo to je Beltin alebo Filipojakubská či Valpurgina
noc.
Celkom
bežne sa asi nevie, že noc z 30. apríla na 1. mája je nocou
bosoriek, čarodejníc a duchov, dobrých aj zlých. Strigy sa budú
zlietať na rákoš. Od rána pucujú a premazávajú metly, v
metloservisoch majú plné ruky roboty, aby mali všetky nosaté krásavice
svoje stroje v poriadku a prileteli načas za svojimi čertovskými ženíchmi...
Tak
si to možno predstavujeme. Ale pôvodne to bolo celkom inak. Prvý máj
bol dňom nástupu vlády slnečného boha Belena, prísľubom tepla a
svetla a ani traja zmrznutí už na tom nemohli nič zmeniť. Skončili
zimné domáce roboty, dobytok sa vyháňal na pašu, kukučka veštila
koľko rokov sa ľudia dožijú, ale nikto ju nebral vážne. Všetky
stvorenia, ľudia, zvieratá aj duchovia sa radovali a oslavovali.
Ovocné stromy kvitli, rojili sa včely, krajina sa zahaľovala do
sýtozeleného plášťa. Tak je to predsa ešte aj dnes, ale chodíme
okolo toho nevšímavo, so zvesenými hlavami míňame tú krásu...
Nie je bez
zaujímavosti, že Valpurga je staré teutónske pomenovanie Matky Zeme.
U Keltov bol známy
tento sviatok ako Beltin, alebo tiež ako sviatok nájdenia Svätého
kríža, teda Roodmas. V tú noc, ktorá tomu predchádzala, na
keltských územiach zahasili všetky ohne. Krajina sa ponorila do tmy a
preto si ľudia mysleli, že všetky temné sily sa roja na náš svet,
aby si užili tej noci svoj kermaš. Valpurgina noc bola dôležitým
medzníkom roka. Medzníkom medzi temnotou a svetlom, zimou a teplom,
smrťou a životom. Ráno pri východe slnka zapálili ľudia obradne
nové ohne pomocou trecích drievok z jaseňa, alebo pomocou pazúrika.
Bol to posvätný oheň "beltine" (Belov oheň). Priložili naň
drevo z deviatich druhov stromu, preháňali cezeň dobytok, aby ho
chránil po celý rok pred zlými duchmi a čarami. Aj sami ho
preskakovali, aby sa očistili. Potom sa išli spoločne kúpať do
rannej rosy, do posvätnej vlhkosti "čo nepochádza z dažďa, ani
zo zemských prameňov".
V strednej Európe, sa
tiež pálil oheň v noci z 30. apríla na 1. mája a tento pohanský
zvyk bol pravdepodobne prevzatý od spomínaných Keltov, ktorí očistné
ohne zapaľovali v poslednú aprílovú noc aj preto, že ju považovali
za koniec zimy a začiatok jari – čas siatia a nádeje na úrodu. Na
ich pôvodne rituály nadviazali neskôr kresťania oslavami sviatkov
apoštolov Filipa a Jakuba. Rituály a oslavy sa však neskôr presunuli
na noc z 23. na 24. júna, teda na dobu letného slnovratu, kedy je
sviatok Jána Krstiteľa. Aj u nás sa svätojánske ohne pálili ešte
asi do obdobia pred druhou svetovou vojnou.
Legendy hovoria, že o
pol noci pred sv. Filipom a Jakubom, mali zlé sily moc škodiť ľuďom,
ale dali sa aj nájsť poklady. Aby sa hľadajúci pred silami mohol
brániť, musel mať pri sebe kvet z papradia, svätenú kriedu a i ďalšie
magické predmety. Ľudia verili, že vo vzduchu poletujú bosorky na
metlách a zlietajú sa na sabat. Preto sa tejto noci hovorí "noc
bosoriek". V knihe tieňov sa píše, že Veľkňažka vedie zbor
čarodejníc rýchlym krokom a spieva: Kňazom nič nehovoríme. Hrozili
by nám, že je to hriech. V noci po lesoch beháme a voláme na leto.
Naše slovo dobrú správu nesie pre ženy, dobytok a zrno, že slnko sa
z juhu dvíha nad duby a tŕnie.
1. mája sa stavali
máje. Olúpaný a vetví zbavený kmeň brezy, alebo smreka, len s
malou čuprinou na čupli, ozdobený farebnými stuhami a kvetinovými
vencami. Symbol, ktorý prežil do dnešných čias, je oveľa oveľa
starší, než si myslíme. Ľudia sa pochytali za ruky, vytvorili kruh
okolo ozdobeného mája, tancovali, spievali a tešili sa, mocne potúžení
extatickým silným pivom, okoreneným halucinogénnym výťažkom z
blenu čierneho. Najkrajšiu devu z dediny zvolili za kráľovnú
lásky, ozdobili kvetinami hlohu, sedmokrások, prvosienok a fialiek.
Manžela stelesňoval tzv. zelený muž (Jack-in-the-green), mocný
krásny mládenec, zahalený do lístia cezmíny. Tento krásny pár
nasledovala celá občina v prvomájovom sprievode. Potom všetci
vyrazili do lesov, kde sa venovali neviazanému veseliu...
Prvý máj, jeden z
najkrajších sviatkov v roku je symbolizovaný nádherou rozkvitnutých
čerešní a roztúženým spevom hrdličiek. Ženy majú byť
pobozkané pod čarokrásnym bielym ovocným stromom, muži sú potešení
prílivom novej jarnej miazgy...
Príďte, ste vítaní!
|